Aannamebeleid

 

Gorinchem, mei 2025

Algemeen

Op onze school zijn in principe alle kinderen welkom als de ouders de basisprincipes van het Montessori onderwijs onderschrijven of respecteren. Onze visie op kind en onderwijs is in de schoolgids beschreven. Het geeft een beeld van onze uitgangspunten, de inrichting van ons onderwijs en de zorg voor de kinderen.

Wanneer ouders of verzorgers hun kind willen aanmelden, worden zij - mits er voldoende onderwijsplekken beschikbaar zijn - uitgenodigd door de directie voor een rondleiding door de school. Indien mogelijk is het kind hierbij aanwezig. Tijdens het gesprek komen de identiteit en de onderwijskundige uitgangspunten van de school aan de orde. Ook wordt een toelichting gegeven over de vrijwillige ouderbijdrage. De school bepaalt zelf of zij deze rondleidingen individueel, in groepen of op een andere manier organiseert. Na afloop van de rondleiding ontvangen ouders een flyer met informatie over de inschrijfprocedure.

Aanmelding van nieuwe kinderen

In het algemeen zijn de volgende situaties mogelijk:

• Kinderen jonger dan vier jaar

• Kinderen, ouder dan vier jaar, die zich vestigen in de regio van onze school.

• Kinderen die vanuit een andere basisschool uit onze regio overstappen naar onze school.

• Kinderen van een speciale school voor basisonderwijs (SBO) of andere scholen voor speciaal onderwijs die teruggeplaatst worden naar het reguliere basisonderwijs.

• Kinderen met een beperking (visueel gehandicapten, auditief gehandicapten, lichamelijk en meervoudig gehandicapten, langdurig zieken en kinderen met psychiatrische stoornissen en ernstige gedragsproblemen. Het gaat dus om kinderen afkomstig uit de clusters 1 t/m 4 zoals beschreven in de Wet op de Expertisecentra).

Steeds wordt gesproken over “in principe”: dit kan o.a. te maken hebben met het aantal (zorg)leerlingen in de groep, waarin de nieuwe leerling geplaatst zou moeten worden.

Kinderen jonger dan vier jaar

Indien er onderwijsplekken beschikbaar zijn, nemen wij in principe alle kinderen vanaf de leeftijd van 3 jaar aan. Een belangrijke voorwaarde is dat het kind zindelijk is op het moment van schoolbezoek, tenzij er sprake is van een medische reden. De leerkrachten van de onderbouw beslissen na onderling overleg in welke groep het kind wordt geplaatst. Een andere voorwaarde is dat de ouders bewust kiezen voor de openbare identiteit van onze school en achter de onderwijskundige en pedagogische visie staan. 

Voor de vierde verjaardag mag het kind vijf ochtenden meedraaien in de groep.

Ouders die hun kind vóór het derde levensjaar willen aanmelden, kunnen vanaf het tweede levensjaar een plaatsing op de interesselijst aanvragen. Dit doen zij door een e-mail te sturen naar de directie van de school. In deze e-mail vermelden zij hun basisgegevens, de geboortedatum van het kind en informatie die relevant is voor de voorrangscriteria. Op basis van deze gegevens maakt de directie een overzichtslijst. Ouders ontvangen een digitale bevestiging van de door hen aangeleverde informatie.

Het aanmelden op de interesselijst is een indicatie van het voornemen om het kind vanaf drie jaar in te schrijven, maar hieraan kunnen geen rechten of verplichtingen worden ontleend.

In het geval er op de interesselijst meer kinderen staan dan dat er onderwijsplekken zijn, worden er bij de overgang tot een inschrijving (die in dit document verder wordt aangeduid als ‘aannamemoment’) voorrangscriteria toegepast. Deze voorrangscriteria worden samen met een algemene uitleg over de werkwijze opgenomen op de website en in de schoolgids.

De voorrangscriteria zijn als volgt:

1  Broertjes/zusjes van kinderen die al naar school gaan. 

2  Datum van (voor)aanmelding.

3  Een schriftelijke onderbouwing van de keuze voor het Montessori onderwijs. Deze motivatie wordt gewogen en,
indien passend, als voorrangscriterium meegenomen.

Ouders die inzicht willen in de positie van hun kind binnen het plaatsingsproces kunnen hiervoor contact opnemen met de school. 

Plaatsing van kinderen die na het aannamemoment verhuizen

Kinderen van 3 jaar en ouder die na het aannamemoment in Gorinchem komen wonen, worden alleen uitgenodigd voor een rondleiding als er een onderwijsplek beschikbaar is in het leerjaar waarin zij zouden instromen.

Kinderen ouder dan vier jaar, die zich vestigen in de regio van onze school.

Als er onderwijsplekken beschikbaar zijn, nemen wij in principe kinderen van een andere Montessorischool aan. Er wordt met de vorige school contact opgenomen door de leerkracht waarbij het kind geplaatst zal worden. 

Als een kind niet afkomstig is van een Montessorischool, vindt er - als er onderwijsplekken beschikbaar zijn - een verkennend gesprek plaats tussen ouders en directie. In dit gesprek wordt geïnformeerd naar de reden om voor Montessori onderwijs te kiezen. De directie vraagt toestemming om met de vorige school contact op te nemen. Na het inwinnen van alle benodigde informatie (waaronder de onderwijsbehoeften) wordt een zorgvuldige afweging gemaakt door directie en IB. Voordat tot definitieve plaatsing wordt overgegaan, zal het kind drie dagen “proefdraaien” in de groep, waar hij/zij mogelijk geplaatst zal gaan worden Het besluit om wel of niet tot plaatsing over te gaan, wordt genomen door directie, IB en leerkracht en wordt met de ouders/verzorgers besproken.

Kinderen afkomstig van een andere school in onze regio

Wanneer ouders/verzorgers om een andere reden dan verhuizing hun kind willen aanmelden op onze school en er zijn onderwijsplekken beschikbaar, vindt een verkennend gesprek plaats met de directie. In dit gesprek wordt uitvoerig geïnformeerd naar de reden om van school te wisselen. De ouders/verzorgers worden in eerste instantie terugverwezen naar de school waar hun kind als leerling staat ingeschreven. De directie vraagt toestemming om met die school contact op te nemen. Na het inwinnen van alle benodigde informatie over o.a. de onderwijsbehoeften wordt een zorgvuldige afweging gemaakt door directie en IB. Voordat tot definitieve plaatsing wordt overgegaan, zal het kind drie dagen “proefdraaien” in de groep waar hij/zij mogelijk geplaatst zal gaan worden.

Het besluit om wel of niet tot plaatsing over te gaan en op welk tijdstip, wordt met de ouders/ verzorgers en met de huidige school besproken. Daarbij geldt een principe- afspraak met de scholen in de regio dat we niet tijdens het schooljaar leerlingen van elkaar overnemen.

Leerlingen van een speciale school voor basisonderwijs (SBO) of andere scholen voor speciaal onderwijs die teruggeplaatst worden naar het reguliere basisonderwijs.

Leerlingen, komend van een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) die door de Permanente Commissie voor Leerlingenzorg (PCL) bij beschikking naar de reguliere school voor basisonderwijs worden verwezen, worden indien er voldoende onderwijsplekken beschikbaar zijn in principe toegelaten. Een aandachtspunt hierbij is een duidelijk beeld te hebben van de achterstand op cognitief of sociaal emotioneel gebied van dit kind. Voorwaarde voor terugplaatsing is het beschikbaar stellen van ambulante begeleiding.

Kinderen met beperkingen (visueel gehandicapten, auditief gehandicapten, verstandelijk, lichamelijk en meervoudig gehandicapten, langdurig zieken en kinderen met psychiatrische stoornissen en ernstige gedragsproblemen, kinderen uit clusters 1 t/m 4 zoals omschreven in de Wet op de Expertisecentra) – voorzien van een indicatiestelling door een Commissie van Indicatiestelling (CVI) met daaraan gekoppeld een Leerling Gebonden Financiering (LGF) kunnen eveneens worden toegelaten. In deze situatie beslist het bevoegd gezag over de toelating tot de school na zorgvuldig overleg van directie en het gehele team en uitgebreide consultatie. Hierbij wordt, afhankelijk van de beperking (cluster) advies ingewonnen bij het desbetreffende Regionaal Expertisecentrum (REC). Op onze school hanteren we het protocol 

“Toelating van leerlingen met een leerlinggebonden financiering” van ons samenwerkingsverband.

Bij de afwegingen voor deze toelating moet duidelijk zijn dat de school voldoende toegerust is om passende hulp aan het betreffende kind te verlenen.

Dit moet dan blijken uit de hierna volgende overwegingen en criteria:

•  De leerkrachten, die de begeleiding van het kind (waarvoor toelating wordt gevraagd) moeten gaan uitvoeren, zijn voldoende deskundig. 

•  De organisatie van de school is zodanig ingericht, dat de speciale zorg aan het kind  (waarvoor toelating wordt gevraagd) voldoende aandacht voor de overige kinderen waarborgt.

•  Het gebouw en de faciliteiten zijn voldoende aangepast of kunnen op eenvoudige wijze worden aangepast aan de specifieke beperking(en) van het kind, waarvoor toelating wordt gevraagd.

De kernvraag blijft: Kunnen wij dit kind en de overige kinderen in de desbetreffende groep het onderwijs (blijven) bieden dat zij nodig hebben?

In eerste instantie zal er een intakegesprek plaatsvinden waarbij alle belangrijke en benodigde informatie van de kant van de ouders worden uitgewisseld. Het verdient aanbeveling dat het betreffende kind ook aanwezig is. De gegevens zullen schriftelijk worden vastgelegd.

Na het gesprek zal er in de school intern beraad plaatsvinden in de vorm van een informerende en besluitvormende vergadering met het hele team. Wij hechten eraan dat besluiten teambreed gedragen worden. Extra informatie kan nodig zijn om tot een goed besluit te komen. Deze informatie winnen we in bij de ouders of externe deskundigen. Om te komen tot een weloverwogen besluitvorming richten we ons erop de ouders binnen een termijn van twee maanden op de hoogte te stellen van onze beslissing. Dit zal plaatsvinden in een mondeling overleg, waarin onze beslissing zal worden uitgelegd en gemotiveerd.

Bij een positieve beslissing van aanname zal er een vervolgprocedure gestart worden, waarin de praktische zaken onderwerp van gesprek zullen zijn. Gegevens die van belang zijn, worden schriftelijk vastgelegd in een handelingsplan, het zogenoemde “afsprakencontract”. Daarin staan ook de duur van de overeenkomst, de besteding van de gelden, de speciale begeleiding van de school en de momenten van evaluatie vermeld.

Dit handelingsplan zal binnen een maand na plaatsing in overleg met ouders en REC worden samengesteld. Minstens twee maal per jaar is er een evaluatie. Tijdens deze evaluatie wordt een afweging gemaakt of de plaatsing binnen onze school kan worden voortgezet. Het zal duidelijk zijn dat de ouders/verzorgers bij dit overleg worden betrokken.

Bij een eventuele negatieve beslissing van aanname zal dit ook schriftelijk gemotiveerd worden.

Tot slot

Het aannamebeleid van Montessorischool Gorinchem is erop gericht om iedere leerling optimale ontwikkelkansen te bieden binnen de mogelijkheden van onze school. Wij streven ernaar om zorgvuldig en transparant te werk te gaan in het aanmeld- en plaatsingsproces. Daarnaast beschikt onze school over een uitgebreid schoolondersteuningsprofiel, waarin duidelijk wordt omschreven welke vormen van ondersteuning wij bieden aan leerlingen met diverse onderwijsbehoeften.

Ons schoolondersteuningsprofiel omvat onder andere:

•  Basisondersteuning: Inclusief basiskwaliteit, preventieve en licht curatieve interventies, onderwijsondersteuningsstructuur en planmatig werken.

•  Specifieke Ondersteuning: Voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, autisme spectrum stoornissen, en andere sociaal-emotionele of gedragsproblemen.

•  Deskundigheid en Samenwerking: Beschikbaarheid van interne begeleiders, logopedisten, fysiotherapeuten en samenwerkingsverbanden met externe specialisten.

•  Voorzieningen en Materialen: Aangepaste werk- en instructieruimtes, specifieke materialen en methodieken zoals Bouw!.

Het schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar in onze schoolgids. Voor gedetailleerde informatie of specifieke vragen over de ondersteuning die wij bieden, kunnen ouders contact opnemen met onze interne begeleider Saskia van Willigen via ib.montessori@stichtingovo.nl of met de directie via directie.montessori@stichtingovo.nl.

Wij hechten veel waarde aan een nauwe samenwerking met ouders en externe partners om ervoor te zorgen dat elk kind de best mogelijke ondersteuning ontvangt. Samen met ouders willen wij ervoor zorgen dat de keuze voor onze school een bewuste en weloverwogen stap is, in het belang van het kind en zijn of haar ontwikkeling.